Movie Maker

Eigenlijk is het niet eens een vraag of je moet doen waar je altijd al van droomt. Verhalen en ideeën die in je hoofd zitten m.o.e.t.e.n. eruit. De wijde wereld in!

Programma

We gaan met jou vlieguren maken en bouwen aan je eigen unieke portfolio. Van schrijven tot editten en alles ertussen in, dat is wat je krijgt bij de opleiding Movie Maker. En dat onder leiding van the one and only Mark de Cloe (wij zijn fan)! Mark gaat je helpen om je verhaal nòg sterker te maken en leert je alles over composities en perspectieven. Het productieproces bevat ook veel facetten die uitgelicht worden. Zoals psychologie op de set, acteurs-regie en decoupage. En dan? ACTIE natuurlijk! Je gaat jouw verhaal vastleggen met je eigen cast en crew. Jouw idee dat misschien al jaren in je hoofd zat wordt straks echt!

De volgende onderdelen komen aan bod:

  • Kennis over het filmvak
  • Schrijven van het script
  • Ontwerp en excecutieplan
  • Productie, decoupage en acteursregie
  • Time to shoot
  • Analyse en edit
  • Time to cut

In de intensieve opleiding ‘Movie Maker’ behandelen we alle fases van het filmmaken. Van begin tot eind. We doen dit in 8 verschillende lessen, meestal klassikaal, maar soms ook een individueel gesprek specifiek op jouw plan gericht. Het belangrijkste van deze opleiding is dat je het grootste deel zelf moet doen. Tussen de lessen door ben je aan het schrijven, produceren, casten, opnemen, editen en afwerken.

Voordat deze opleiding begint krijg je een schrijfopdracht om verschillende plannetjes te schetsen. Korte bondige omschrijvingen van jouw ideeën. Maximaal een half A4tje per idee. Als je de cursus storytelling al gedaan hebt kun je natuurlijk heel goed deze verhalen gebruiken. Het is goed om iets meer ideeën te ontwikkelen dan dat je gaat maken. Het zijn een soort schetsen.

Fase 1: ontwerp en excecutieplan

Hierin kiezen we en behandelen we de verhalen die je wilt verfilmen. Hoe krijgen we het verhaal nog sterker. Waar gaat het eigenlijk om? Wat is de premisse? Hoe kunnen we dat nog aanscherpen. Ga je voor één tien minuten film of voor drie ultra korte films?

Maar ook: welke vorm, welke stijl past het beste bij jouw verhaal? Hoe kan de vorm de inhoud versterken? Alles vanuit één camerastandpunt? Of juist een ruig hand-held cameravoering. Alles van bovenaf gefilmd? Wat als je het achteruit vertelt, of je vertelt steeds een zelfde gebeurtenis, maar vanuit een ander perspectief. Ieder verhaal dwingt eigenlijk zijn eigen vorm af, een vorm die het verhaal het beste verbeeld.

Fase 2: productie, decoupage en acteursregie

Dit zijn de meest veelzijdige lessen. We beginnen met de productionele kant. Is het niet te ingewikkeld wat je wilt? Kan het eenvoudiger vertelt worden? Vervolgens behandelen we de psychologie op de set. Het werken met cast en crew. Als regisseur ben je ook een manager. Jij moet het beste uit iedereen weten te halen. Het kan een behoorlijk bonte verzameling van ego’s zijn zo’n filmset. Maar het is prachtig om mee te maken dat je echt met z’n allen iets moois aan het maken bent, en dat iedereen hierin belangrijk is en bijdraagt aan het eindresultaat.

De derde les van dit blokje gaat over acteurs-regie. Hoe kun je een acteur houvast en richting geven. Wat heeft een acteur nodig? Wat als je nog niet tevreden bent? Hoe kun je een acteur meer naturel laten spelen? Wat is het vocabulaire van de acteursregie?

Een professionele acteur is een dagdeel van deze les aanwezig. De laatste les gaat over de decoupage. Wat vertelt een shot? Welke shots passen het beste bij jouw plan? Welke shots heb je nodig, welke zijn het belangrijkste? Welke shots gooi je weg als je achterloopt op je draaidag? Wat zijn je ‘money-shots’?

Time to shoot

Dan is het jouw beurt. Jullie gaan, met jullie zelf samengestelde cast en crew draaien. Dit kan heel eenvoudig , zelfs met een iPhone. Maar het kan ook groter, met een grotere crew en meer apparatuur. Het gaat erom wat het beste bij jouw plan en het beste bij jouw karakter als regisseur past. Na het draaien gaan jullie aan de slag met de eerste edits.

Fase 3: analyse en edit

In deze fase behandelen we eerst hoe we het allemaal ervaren hebben. Wat ging er mis? Wat viel tegen? Wat viel juist mee? Met wie wil je nooit meer werken? Met wie altijd! We maken een klassikale evaluatie van jullie ervaringen als regisseur. Hierna gaan we de eerste versies van jullie edits bekijken en feedbacken geven.

Time to cut
In de laatste les worden jullie edits besproken. Kan de edit al ‘op slot’ of zijn er nog verbeteringen mogelijk. Moet er meer of minder muziek bij? Waar vertraagd je film? Is het te duidelijk? Of te vaag? Er worden nog wat aanpassingen gedaan, zoals muziek eronder zetten, kleurcorrectie en eventuele credits vermelden. Misschien zelfs een postertje erbij. 

Als je de smaak te pakken hebt en je je wilt vastbijten in de wonderlijke wereld van de montage, kun je voor de vervolgcursus ‘Film & Editing’ gaan. Als klap op de vuurpijl organiseren we een festivalletje waarin alle films worden vertoond. Jullie krijgen wanneer geslaagd een certificaat en er is een ware REDRUM-award voor de meest in het oog springende productie.

Wij hopen je binnenkort te zien en jou dát mee te geven dat je je hele leven lang films blijft maken. Want dat is nu eenmaal het allerleukste wat er is.

Benieuwd wat onze studenten hebben gemaakt? Bekijk onze Wall of fame.

Toelating

Aan deze opleiding is een vooropleiding Storytelling of aantoonbare ervaring gewenst vanwege het startniveau. Een intakegesprek maakt deel uit van de toelatingsprocedure. 

Docent 

Mark de Cloe is sinds the early beginning van REDUCATIONS al bij ons betrokken. Startend met een Masterclass is hij nu een van onze vaste docenten. Mark is bekend van o.a. Nieuwe Buren, Mannenharten en Dit Zijn Wij.